سیگار کشیدن غیرفعال در دوران بارداری "تأثیرات طولانی مدتی" بر کودک دارد

11ژوئن 2021 - برای اولین بار در تاریخ پزشکی ثابت شده است که قرار گرفتن در معرض دود دست سیگار در دوران بارداری منجر به "افزایش خطر" ابتلای کودک به یک بیماری در بزرگسالی می شود.

یک تیم تحقیقاتی از مرکز سرطان Massey در دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا (VCU)، اعلام کرد که یافته های آنها سیگار کشیدن غیرفعال را با چیزی به نام "تنظیم ژن مرتبط با بیماری" در نوزادان مرتبط کرده است.

نتایج این مطالعه از این تئوری پشتیبانی می کند که قرار گرفتن در معرض مواردی مانند استرس، تغذیه نامناسب، آلودگی یا دود دخانیات در زمان جوانی می تواند خطر شروع یک بیماری مانند سرطان را در بزرگسالی تقویت کند.

این نتایج نگران کننده است، این مطالعه نشان داد که تقریباً یک چهارم از زنان باردار می گویند در دوره ای از بارداری در کنار یک فرد سیگاری بوده اند.

دکتر Bernard Fuemmeler، نویسنده ی این مطالعه، دانشیار علوم جمعیتی و یکی از رهبران برنامه پیشگیری و کنترل سرطان در مرکز سرطانVCU Massey ، گفت: آنچه ما به طور کلی به مادران توصیه می کنیم این است که هیچ سطحی از قرار گرفتن در معرض دود ایمن نیست.حتی سطح پایینی از دود که ناشی از قرار گرفتن در کنار یک فرد سیگاری دیگر است[1]، علائم اپی ژنتیکی در مسیرهای مربوط به بیماری را تحت تأثیر قرار می دهد. این بدان معنا نیست که همه افرادی که در معرض دود دست دوم دخانیات هستند، دارای کودکی با برخی از عواقب بیماری خواهند بود، اما در افزایش این خطر نقش دارد.

در این کارآزمایی، نمونه های خونی 79 زن باردار که در طی سه ماهه اول بارداری جمع آوری شده بود، بررسی گردید. نتایج این بررسی ها نشان داد که همه آنها در بدن خود مقادیر کمی cotinine دارند. کوتینین یک محصول جانبی از نیکوتین است که نشان می دهد همه آنها در برخی موارد در معرض استعمال دخانیات بوده اند.

پس از زایمان، محققان نمونه های خون بندناف هر یک از نوزادان متولد شده را مطالعه کردند. آنها به دنبال ارتباط بین سطح کوتینین در خون زنان در دوران بارداری و الگوهای اپی ژنتیک در نوزادان در هنگام تولد بودند.

محققان دریافتند که هرچه سطح کوتینین بالاتر باشد، احتمال بروز "علائم اپی ژنتیکی" در ژنهایی که عملکرد مغز را کنترل می کنند و همچنین در ژنهای مرتبط با دیابت و سرطان در نوزادان، بیشتر است.

آنها دوبار یافته های خود را با تکرار این روند در 115 زن باردار دیگر بررسی کردند.

دکتر فوملر گفت: این نتایج، اهمیت هوای پاک را برجسته می کند. هوای پاک نه تنها برای محیط زیست بلکه همچنین برای خانه های ما مهم است. سیاست های هوای پاک، کشیدن سیگار در مکانهای عمومی و برای زنان باردار را که ممکن است اثرات طولانی مدتی بر فرزندان داشته باشد، محدود می کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jun/passive-smoking-when-pregnant-has-long-term-effects-on-child.html

 



[1]دود دست دوم یا سیگار کشیدن غیر فعال